Geschiedenis

Katwijk aan den Rijn is al een eeuwenoud dorp welke in 1388 voor het eerst in de geschiedenis geschriften wordt genoemd. De wijken Cleijn duin, Koestal, de Zanderij en 't Sandt behoren allen toe aan het oorspronkelijke Katwijk aan den Rijn.

Geschiedenis


Ontstaansgeschiedenis 
In 1971 ontstond vanuit het Christelijke onderwijs in samenwerking met het Hervormd onderwijs in Katwijk het initiatief om een nieuwe school te stichten: De Sjaloomschool. De school stamt uit december 1971 en bestaat uit twee gebouwen. Het kleine deel, een kleuterschool van drie lokalen is gebouwd in 1974. In 1971 startte de school dat schooljaar onder leiding van de toen nog in Lisse woonachtige dhr. A. Boer eerst in de Ontmoetingskerk te Katwijk aan den Rhijn. De hoofdlocatie werd op 20 december 1971 opgeleverd en op 4 januari 1972 in gebruik genomen als school voor lager onderwijs onder stichtingsbestuur van drie leden van Christelijk onderwijs op Gereformeerde grondslag en drie leden van het Hervormd onderwijs. 

Schoolleiding
  • 1971 tot en met 2004 Dhr. A. Boer
  • 2004 tot en met 2017 Mevr. J. de Jong
  • 2017 tot en met 2020 Dhr. R. Hoek
  • 2020 tot met heden Dhr. J.Prigge
Ligging 
De school is vanaf het begin gevestigd op een legendarische plek "tussen zee, dorp en Rijn". Een prachtige centrale plek in de huidige gemeente Katwijk. Op de grens van Katwijk aan Zee en Katwijk aan den Rhijn. Een ander detail is de ligging tussen de woning van de Joodse Familie Belifante (Zeeweg 133) en de Joodse begraafplaats (Rijnstraat, Katwijk aan den Rijn). Of de naam "Sjaloom" daarom is gekozen is niet bekend. 

"Salom!"
In het hoofdgebouw is een kunstwerk te bekijken. Het kunstwerk bestaat uit twee lagen. Aan de binnenzijde zijn gestileerde, Hebreeuwse letters van donkerblauw glas aangebracht. Zij beelden die het woord "Sjalom" uit, een verwijzing naar de naam van de school. De Hebreeuws betekenis van Sjalom is vrede; zowel de vrede tussen God en de mens, als tussen verschillende landen. Daarnaast staat het voor 'innerlijke vrede.